Quiz zdrowego serca

Sprawdź swoją wiedzę o tym jak zachować zdrowie i uniknąć chorób sercowo-naczyniowych.
Odpowiedzi na pytania są zawarte aplikacjach serwisu AlgoCardio.
Quiz składa się z 10 pytań jedno i wielokrotnego wyboru.
Powodzenia!
Wynik: (/10)
Gratulacje!
Aktywność fizyczna: (/2)
Zdrowe żywienie: (/4)
Ryzyko sercowo-naczyniowe: (/4)
Części quizu odpowiadają aplikacjom z AlgoCardio,
w nich znajedziesz uzasadnienie odpowiedzi.

Poniżej znajedziesz prawidłowe odpowiedzi do quizu i komentarze.

Częśc 1. Aktywność fizyczna


Jaka jest zalecana ilość umiarkowanego wysiłku fizycznego w tygodniu? Co najmniej równowartość (jedna odpowiedź): 60 min 75 min 150 min 300 min

Jaka jest zalecana ilość intensywnego wysiłku fizycznego w tygodniu? Co najmniej równowartość (jedna odpowiedź): 60 min 75 min 150 min 300 min

Czy podjęcie umiarkowanej aktywności fizycznej wpływa na obniżenie ryzyka sercowo-naczyniowego (jedna odpowiedź)? Nie Tak, w każdej ilości Tak, ale tylko przy osiągnięciu zalecanej ilości Tak, ale tylko przy siedzącym trybie życia

Osoby o siedzącym trybie życia z czynnikami ryzyka sercowo-naczyniowego które chcą podjać aktywnośc fizyczną (jedna odpowiedź): mogą podjąć AF o dowolnej intensywności powinny przeprowadzić ocenę kardiologiczną z próbą wysiłkową przed podjęciem intensywnej AF powinny przeprowadzić ocenę kardiologiczną z próbą wysiłkową przed podjęciem AF niezależnie od jej intensywności nie powinny podejmować AF

Które z wysiłków zaliczają się jako intensywne (wielokrotny wybór)? marsz 5km/h kopanie w ogrodzie/odśnieżanie jazda na rowerze 12 km/h jogging spokojne pływanie tennis singiel każdy wysiłek przy którym mówienie przychodzi z trudem

Część 2. Zdrowe żywienie


Proporcja warzyw do owoców w zdrowym odżywianiu powinna wynosić (jedna odpowiedź): proporcja jest nieistotna warzywa 1/2, owoce 1/2 warzywa 3/4, owoce 1/4 warzywa 1/3, owoce 2/3

Ile posiłków dziennie najlepiej jest spożywać (jedna odpowiedź)? im mniej tym lepiej 2-3 4-5 nie ma znaczenia

Najlepszym źródłem tłuszczów są (wielokrotny wybór): olej rzepakowy masło oliwa z oliwek orzechy olej kokosowy olej lniany smalec Należy ograniczyć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego na rzecz roślinnego.

Polecanym źródłem białka są (wielokrotny wybór): kaczka pierś indyka jaja wątróbki schab rośliny strączkowe wędliny

Najlepszymi produktami mlecznymi są (wielokrotny wybór): tłuste mleko chude mleko śmietana ser żółty ser topiony kefir/maślanka jogurt naturalny jogurt grecki

Węglowodany (wielokrotny wybór): są polecane w każdej postaci, stanowią podstawę piramidy żywienia najbardziej wartościowymi są kasze i ciemne pieczywo pełnoziarniste najbardziej wartościowe jest jasne pieczywo błonnik zawarty w węglowodanach nie ma znaczenia zdrowotnego

Zaznacz diety polecane przez lekarzy (wielokrotny wybór): wegańska DASH śródziemnomorska wysokobiałkowa wysokotłuszczowa

Alkohol (wielokrotny wybór): ma udowodnione działanie rakotwórcze w każdych ilościach umiarkowane spożycie wpływa na obniżenie ryzyka sercowo-naczyniowego w zapobieganiu miażdżycy preferowanym rodzajem alkoholu jest czerwone wino u mężczyzn umiarkowane spożycie oznacza 2 kieliszki wina dziennie u kobiet umiarkowane spożycie oznacza 2 kieliszki wina dziennie U mężczyzn umiarkowane spożycie oznacza 2 kieliszki a u kobiet 1.

Sól (wielokrotny wybór): jest niezbędnym składnikiem diety i dlatego zalecane jest spożycie co najmniej 12g dziennie nadmierne spożycie sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego dobrą alternatywą dla soli są zioła dobrą alternatywą dla soli są gotowe mieszanki przypraw Gotowe mieszanki przypraw zawierają zbyt dużo soli, należy mieszać zioła samodzielnie. Bezpieczne jest spożycie poniżej 5g soli dziennie.

Cukier biały (wielokrotny wybór): sprzyja powstawaniu nowotworów zaburza pracę mózgu sprzyja rozwojowi otyłości i cukrzycy zwiększa ryzyko sercowo-naczyniowe

Które z poniższych można zaliczyć do produktów przetworzonych (wielokrotny wybór)? chipsy fast food oliwa z oliwek ciastka jogurt naturalny gotowe sosy

W skład diety śródziemnomorskiej wchodzą (wielokrotny wybór): ryby oliwa z oliwek masło wieprzowina warzywa czerwone wino

Część 3. Ryzyko sercowo-naczyniowe


Jaki jest wpływ palenia na ryzyko udaru i zawału (jedna odpowiedź) Obniża je poprzez kontrolę masy ciała Nie ma wpływu Zwiększa nieznacznie Zwiększa około dwukrotnie

Zaznacz modyfikowalne czynniki ryzyka sercowo-naczyniowe (wielokrotny wybór): podwyższony poziom cholesterolu nadciśnienie tętnicze obciążenie rodzinne otyłość palenie Obciążenie rodzinne nie jest modyfikowalne.

Zaznacz które z niżej wymienionych wartości ciśnienia tętniczego u osoby w średnim wieku mogą wskazywać na nadciśnienie (wielokrotny wybór): 140/95 mmHg 150/80 mmHg 125/90 mmHg 130/83 mmHg Ciśnienie skurczowe przekraczające 140 lub rozkurczowe przekraczające 90 może oznaczać nadciśenienie.

Obniżenia ciśnienia skurczowego o 10 mmHg (wielokrotny wybór): nie ma wpływu na śmiertelność redukuje śmiertelność o 10% może być osiągnięte poprzez zmianę diety może być osiągniete jedynie farmakologicznie

W przypadku których schorzeń potrzebne jest wykonanie pełnego lipidogramu (wielokrotny wybór)? nadciśnienie tętnicze otyłość cukrzyca miażdżyca

Które z wartości stężenia cholesterolu całkowitego u osób zdrowych bez obciążeń są za wysoka (wielokrotny wybór)? 150 mg/dl 185 mg/dl 195 mg/dl 200 mg/dl

Które z poniższych są czynnikami ryzyka sercowo-naczyniowego (wielokrotny wybór): obwód brzucha 100cm siedzący tryb życia depresja stres poziom glukozy 110 mg/dl na czczo zawał u ojca w wieku 50 lat udar mózgu u matki w wieku 60 lat

Ryzyko zgonu w ciągu kolejnych 10 lat spowodowanego chorobą sercowo-naczyniową wynoszące 6% określa się jako (jedna odpowiedź): Małe Umiarkowane Duże Bardzo duże

Zaznacz prawidłowe wartości BMI - Body Mass Index (wielokrotny wybór): 17 21 25 29

Jakie działania niefarmakologiczne mogą mieć wpływ na obniżenie ryzyka sercowo-naczyniowego (wielokrotny wybór): codzienny marsz po 15 min codzienny marsz po 30 min warzywa i owoce obecne w każdym posiłku ograniczenie spożycia czerwonego mięsa
To koniec quizu.
Kliknij sprawdź aby zobaczyć swój wynik, lub wstecz jeżeli chcesz jeszcze raz sprawdzić swoje odpowiedzi.